סוגיית השתלבותן של נשים בשריון עוררה בי זיכרונות מהימים שבהם הייתי איש צוות טנק ואחר כך מפקד צעיר בלבנון שאחרי מבצע שלום הגליל. חיל השריון היה מורכב אז בעיקר מטנקי פטון ("מגח"), שכיום כבר יצאו מהשירות, כך שכל מה שאספר כבר לא ממש סודי.
כשעוד הייתי איש צוות, תותחן בטנק, ירינו באחד האימונים מאות כדורים במקלע המקביל (הממוקם בצמוד ובמקביל לתותח). קנה המקלע התחמם ושפשף את היריעה שמותקנת סביבו שנועדה למנוע חדירת אבק. התוצאה הייתה להבה קטנה אך עליזה שהתחילה לרקד בצריח. אחרי שהתברר שמטפי הכיבוי ריקים, העליתי באוזני המפקד את הרעיון לנטוש את הטנק. בכל זאת, אש בצריח שבתוכו עשרות פגזים יכולה להיות עניין קצת מטריד. אבל המפקד, נצר לאגדת השריון אורי בן ארי, לא התרגש. הוא טיפס על הצריח, שלף ג'ריקן 20 ליטר, שפך אותו על הלהבה וסגר עניין.
במקרה אחר, כשכבר הייתי מפקד בעצמי, אחת המשימות שלנו בלבנון הייתה להתמקם מדי בוקר על גבעה שולטת ולחזור עם רדת החשיכה. באחת הפעמים, כשהטנק החל בירידה, הבחנו במכונית שהחלה לעלות במהירות בדרך העפר הצרה לעבר הגבעה. נהגה כנראה לא הבחין שהאורות שמולו שייכים לטנק צה"לי. זו הייתה מרצדס שחורה מפוארת והוא כנראה החליט שבלבנון כמו בלבנון, כל דאלים גבר.
"מה עושים, המפקד?" שאל אותי הנהג. תן גז, עניתי, תכף נראה מי יותר חזק. ואכן, איפשהו באמצע העלייה, כשהלבנוני קלט שמעל לשני האורות שנעים לקראתו ניצב תותח 105 מ"מ שמכוון ישר אליו, הוא מחל על כבודו, בלם בכוח וירד את כל הדרך ברוורס.
ולמה נזכרתי בשני הסיפורים האלה? כי אם נשים היו משרתות אז בטנקים, הכול היה נראה אחרת. אין מצב שצוות שיש בו בנות, שכידוע אינן נוטות לבזבוז, היה יורה כל כך הרבה כדורים ומחמם את הקנה. וגם אם כן, הן לא היו מאבדות את קור הרוח, כמוני. ובוודאי שנהגת טנק, בהיותה אחראית יותר מעמיתיה הבנים, לא הייתה מצייתת להחלטה כוחנית לנוע קדימה מול רכב נוסע. מקסימום היא הייתה עושה את הדרך חזרה למעלה בזריזות בהילוך אחורי.
ועוד לא דיברנו על הטפ"ש, הטיפול השבועי, שמאלץ לפעמים את השריונרים לעשות לילה לבן בגירוז, חיזוק ברגים, פריקה וטעינה של תחמושת כבדה, ניקוי מקלעים ועוד. עם בנות בצוות, הפלוגה תלך לישון מוקדם, כי הן כידוע מתקתקות עבודה ועושות כמה דברים במקביל.
אז יאללה, בנות, לכו על זה. תזכרו רק שאין חרטות: אחרי שנכנסים, מהשריון יוצאים רק על אלונקה.
עדי גרסיאל
agarsiel@gmail.com