מדי שבוע אנחנו מדווחים על מקרים שבהם מדורנו התערב ולפחות בדיעבד הביא דברים על תיקונם. השבוע נספר על שני מחדלים שגם מדורנו נותר חסר אונים מולם, בתקווה שאולי פרסומם יקדם את הפתרון.
הראשון הוא מקרה שאירע לקוראנו דוד, שלפני חג הסוכות רכש חלק לרכב, סליל הגה, מחנות 'היפר חלף' בפתח תקווה. דוד שילם 200 שקלים ונאמר לו שיש לו אחריות לשלושה חודשים. בתוך יום אחד גילה דוד שהחלק פגום, אלא שלמחרת היה זה ערב החג ובמשך כל ימי החג החנות הייתה סגורה. מיד לאחר החג התקשר דוד לחנות ודיווח על כך למוכר, אך זה ענה לו שחלף יותר משבוע ולכן הוא לא יחליף לו את החלק. "כשהגעתי באותו יום לחנות המוכר סירב בתוקף להחזיר את כספי, ולבסוף דרש ממני לעזוב את החנות", מספר דוד. גם שכנו של דוד חווה שירות דומה עם אותה חנות כמה חודשים קודם לכן, וגם הוא נותר בלי חלק החילוף ובלי 960 שקלים.
פנינו לחנות באמצעות פקס (אין להם דוא"ל ידוע) וטלפונית, ופשוט לא זכינו לכל מענה. מייעוץ משפטי שקיבל מדורנו עולה שמדובר במקרה קלאסי שבו בית משפט לתביעות קטנות יחייב את החנות בהחזר כספי, לפי החוק להגנת הצרכן. כמובן שהדבר כרוך בהגשת התביעה ובנוכחות בדיון משפטי, ולכן רבים מעדיפים להימנע מכך.
במקרה אחר, שגם בו לא זכינו למענה, קוראת שלנו חתמה על הסכם שירות לטיפולי הסרת שיער עם חברת 'נטורפיל' בסניף חולון. זה היה בשנת 2006, אלא שכעבור כמה חודשים הרשת הכריזה על פשיטת רגל. לרוע מזלה של הקוראת, טרם פשיטת הרגל היא נפרדה מלא פחות מ‑12 אלף שקלים. חלף זמן לא רב והנה הקוראת שלנו נתקלת בפרסומים על הרשת שקמה לתחייה. מלאת תקווה היא התקשרה לרשת, ושם נאמר לה שניתן להמשיך בטיפולים, אלא שהיא תצטרך להוסיף 10 אחוזים על הסכום ששילמה. גם זה טוב, חשבה לעצמה ופנתה לעיסוקיה, אלא כששבה לממש את זכותה נאמר לה שחלפה שנה, ומה שנאמר לה היה תקף לשנה אחת בלבד – עובדה ששכחו לציין לה קודם לכן. וכך חזרה הקוראת שלנו למצב הביש שבו אין לה 12 אלף שקלים והיא אינה זכאית לקבל את יתרת התמורה לתשלום.
גם מחברת נטורפיל לא זכינו למענה עד כה.
חוכמת בדיעבד: התשלום בצ'קים דחויים לקבלת שירות עתידי מאפשר את ביטול הצ'ק במקרה של אי קבלת התמורה כמובטח. במקרה זה הביטול ייחשב חוקי. גם חברות כרטיסי האשראי מחויבות לבטל עסקה כשהתמורה לסכום ששולם לא התקבלה.