איסוף השיער לבנות
שאלה: אנחנו דורשים מגיל צעיר מהבנות שלנו לאסוף את השיער, בטענה ששיער פרוע אינו בגדרי הצניעות. הבנות מתבגרות וטוענות שאין לנו ביסוס בהלכה לדרישה זו. נשמח לשמוע בפירוט מה גדרי ההלכה לשיער פזור לבנות.
תשובה: דעת המגן אברהם (או"ח עה, ג) מחייבת איסוף שיער הראש גם לרווקות, וכך הכריע מיעוט פוסקים (כשו"ת שבות יעקב ח"א אהע"ז קג). רוב הפוסקים, לעומת זאת, התירו לבנות רווקות ללכת עם שיער פזור. כך כתב פרשנו של המגן אברהם – מחצית השקל (שם), וכך היא דעת המגן גבורים, הפתחי תשובה, ישועות יעקב אהע"ז כא, א ועוד. כך גם הכריע המשנה ברורה (שם ס"ק יב). נכון הוא שברמב"ם הלכות איסורי ביאה כא, יז ובשו"ע אהע"ז כא, ב נאמר ש"לא תלכנה בנות ישראל פרועות ראש בשוק, אחת פנויה ואחת אשת איש", אך כבר ביאר הב"ח על הטור שם, וכן הבית שמואל על השו"ע שם, שהכוונה היא לאלמנה או גרושה, ולא לרווקה (הרב י"י ויינברג האריך בדבר, בליבון אישים ושיטות – ראו שו"ת שרידי אש ח"ג ל במהדורה "הישנה", ח"א עח במהדורה "החדשה").
לא נכון אם כן לומר ש"אין ביסוס" לדעה המחמירה, אבל גם לא נכון לומר שהדעה המחמירה היא הלכה פסוקה. מחד גיסא יש בסיס לדעה המחמירה, ומאידך גיסא היא אינה הלכה פסוקה.
הלכה למעשה, בנותיכן יכולות לסמוך על הדעות המקילות, זאת בהנחה שאין בכך התרסה ועימות עם הנוהג הרווח במקומכם (אוצר הפוסקים, אהע"ז כא ס"ק כו). וכבר כתב והעיד בעל השדי חמד (אסיפת דינים ד, א): "באיטליה ובקושטאנטינא פרע ישלחו החוצה".
ככלל, צריך לזכור כי כשם שאין להתיר את האסור, כך במקביל אין לאסור את המותר. ועוד, חינוכית, לטווח ארוך וככלל: לא נכון לציין לפני הבנות רק את הדעה שאוסרת, שכן חזקה עליהן שיידעו לאתר את ההלכה במקורה ויראו שהאמת היא שרוב הפוסקים הקלו (הרב קוק). אציע אפוא לומר להם הלכה כהווייתה: רוב הפוסקים מקילים, והמחמירה תבוא עליה ברכה.
הרב נריה גוטל
טבילה במים קרים
שאלה: מדוע יש עדיפות לטבול במים קרים? מה המקור?
תשובה: ישנה בגמרא גזירה הנקראת "גזירת מרחצאות", שנועדה כדי שלא יבואו לומר שהמרחץ המחומם הוא המטהר ולא מקווה המים הקרים. אמנם נזכר כי לכהן הגדול, אם היה זקן או איסטניס, היו מחממים את המקווה.
הרב דוד חי הכהן