השופר שבו תקע הרב גורן, מפות הכניסה לעיר העתיקה במלחמה וקטעים מקוריים שתועדו בכניסה לעיר העתיקה. תערוכה חדשה בגן הארכיאולוגי מרכז דוידסון היא עוד סיבה טובה להגיע למקום
"ברגע זה אני עומד במדרגות של הכותל. עוד רגע ואני על יד הכותל. רבותיי, אינני אדם דתי, מעולם לא הייתי. אבל אני נוגע באבני הכותל המערבי", כך תיאר בהתרגשות בשידור חי כתב רשת ב' רפאל אמיר את הרגעים הראשונים לאחר שחרור הכותל, שכללו את תקיעת השופר המפורסמת של הרב שלמה גורן שאף בירך בשם ומלכות "שהחיינו" ו"מנחם ציון ובונה ירושלים", שירת "ירושלים של זהב" ו"התקווה" של כל הנוכחים.
ההקלטה הנדירה שאותרה בארכיון קול ישראל של רשות השידור היא אחד מהפריטים המרגשים בתערוכה החדשה 'לגעת ברגע', המוצגת בימים אלה בגן הארכיאולוגי מרכז דוידסון שברובע היהודי, צמוד לכותל המערבי, לרגל חמישים שנה לאיחוד העיר. התערוכה, שאוצרת שלומית עצבה, מספקת הצצה מרתקת לרגעים המרגשים שהפכו את המעמד של שחרור הכותל לעצום ומשמעותי, כפי שנתפס בעיני רבים עד היום, ממגוון זוויות שונות.
כך למשל מוצגים בתערוכה השופר שבו תקע הרב גורן בכותל המערבי ברגע הגעתו אל המקום, מפות הכניסה לעיר העתיקה בעת המלחמה, ושאר אזורי הלחימה במלחמת ששת הימים, חתומות בידי כל האלופים בצה"ל באותה תקופה. לצִדם נמצאים גם פריטים מקוריים של לוחמים, כמו צו שמונה של אליעזר אנסבכר, אחד הלוחמים שהשתתף בקרבות על העיר, ועמוד השער של עיתוני היום שאחרי הרגע המרגש. מעניין להשוות את עיתון 'הצופה' לעיתון 'הארץ', כבר אז דיבר האחד על שחרור ואיחוד העיר, ואילו השני דיבר על כיבוש כמובן.
תוך כדי הלחימה התקיימו ישיבות ממשלה סוערות. בפרוטוקולים שמתעדים כיצד תוכנן הרגע, מתגלים חילוקי דעות נוקבים מימין ומשמאל כיצד להתייחס לשחרור העיר, והתוצאות כמובן ידועות. בין לבין אפשר לצפות בקטעים מקוריים ומצולמים שתועדו בכניסה לעיר העתיקה, אחד מהם באופן נדיר הוא בצבע מלא. השיר "ירושלים של זהב" שנחשב להמנון הניצחון מקבל מקום של כבוד בתערוכה, זאת בעזרת צילום הטיוטה בכתב ידה של נעמי שמר וכן האפשרות להאזין למגוון ביצועים לשיר.
לקראת ההיערכות לתערוכה פורסם בחודשים האחרונים קול קורא לקהל הרחב לשלוח הצעות לפריטים ועדויות הקשורים לרגע איחוד העיר ירושלים. מתוך מאות פניות שהתקבלו ועברו סינון קפדני, נבחרו הסיפורים המרגשים ביותר והם אלו שמרכיבים את התערוכה. השותפות של הקהל ממשיכה גם תוך כדי הצגתה, באמצעות הקיר 'הרגע שלי', שבו כל מבקר מוזמן להוסיף החוויה האישית שלו מרגע איחוד העיר ירושלים על גבי גלויות מיוחדות, בדומה לגלויות ששלחו החיילים למשפחותיהם מתוך שדה הקרב כדי לדווח על שלומם.
הצגת התערוכה בגן הארכיאולוגי נובעת ממהלך כולל של החברה לפיתוח הרובע היהודי, המבקשת להפוך את הרובע היהודי מפרוזדור המוביל אל הכותל המערבי לטרקלין בפני עצמו – ובעיקר להנגיש את האתרים שבו אל הקהל הישראלי. כמו המוני בית ישראל, עברתי ליד מרכז דוידסון אינספור פעמים, אך התיירים הזרים שגדשו את המקום בכל פעם גרמו לי להתרשם כי מדובר באתר תיירות נוצרי, ולא כן היא.
הגן הארכיאולוגי אוצר בתוכו ממצאים חשובים מתקופת בית המקדש הראשון והשני: חומת העיר, המדרגות העולות לבית המקדש, הרחוב המקורי, חנויות, מקוואות ועוד. כמו גם את המשך הכותל המערבי ששטחו גדול אף יותר מהשטח המיועד לתפילה כיום. מדובר בשטח עצום של 20 דונם מלא וגדוש בהיסטוריה יהודית במיטבה. עם התערוכה או בלעדיה, בפעם הבאה שאתם בכותל, כדאי לקפוץ לבקר.