אחרי אין ספור פרשנויות ותהיות, הפך "נעשה ונשמע" לביטוי שגור, שלעתים קרובות מבטא גם חוסר רציונליות. למעשה הוא נראה הפוך לעצה הצרכנית לפיה "לא קונים חתול בשק". אלא שמחקרים מודרניים מתחומי הנוירולוגיה והפסיכולוגיה, כפי שמצטט דניאל גולמן בספרו 'אינטליגנציה רגשית', מראים שכך בדיוק אנחנו חושבים ופועלים.
הדוגמה המוכרת ביותר היא עד כמה הרושם הראשוני מפעיל אותנו. אנחנו נוטים לחרוץ דעה ממבט חטוף על אדם, מוצר ואפילו רעיון. רק אחרי שאנחנו חורצים דעה, אנחנו מבקשים לאשרר את דעתנו בנתונים. ומכיוון שכמעט שום דבר בעולמנו אינו ראוי או לא ראוי באופן אבסולוטי, הרי שאנחנו בסופו של דבר מכריעים לפי הרושם הראשוני, ולא לפי הנתונים.
חוקרים מתפלמסים על טיבו של הרושם הראשוני שלנו – עד כמה הוא עלול להטעות אותנו, ועד כמה כדאי לנו לסמוך עליו. אבל השאלה החשובה היא האם יש לנו אפשרות אחרת? כנראה שלא. בספר בראשית כתוב "ויבא אל האדם לראות מה יקרא לו", האדם רואה ומיד נותן שם. לאדם אין יכולת לבחון כליות ולבב, ולכן כל מה שנותר לו הוא להתנהל מתוך התרשמות ושיפוט מהיר.
נכון, ככל שאנחנו מחכימים בידע ובניסיון, יכולת השיפוט שלנו עשויה להשתפר. לכן אנחנו מתייעצים עם חכמים כדי לגבש את התרשמותנו. אבל זה עדיין לא משנה את התכונה שלנו לפיה אנחנו עושים ושומעים – מתנסים ולומדים.
עולם הפרסום בנוי על התכונה האנושית הזו – על יצירת הרושם הראשוני שמביא אותנו להחלטת קנייה מהירה. הפרסומאי מעוניין שנקבל החלטה על סמך מבט חטוף, סיסמה קצרה. הנטייה שלנו היא לייחס לעצמנו תכונות של אנשים רציונליים, חושבים ומעמיקים. לכן מרבית האנשים יעידו על עצמם שהם לא מושפעים כלל מפרסומות. הם כמובן טועים. ההשפעות האפקטיביות ביותר אינן נעשות באופן מודע. אנחנו מושפעים בהחלט.
כשהאמת דופקת לנו בדלת אנחנו יודעים שהיא אמת, והדבר הכי טיפשי לעשות הוא לדחות אותה עד שנברר את מלוא הפרטים. לכן התשובה של בני ישראל היא הדבר הכי הגיוני לעשות. החשיבה המערבית המודרנית שדחקה את הרגש לשוליים ומכבדת רק את ההיגיון היא חשיבה רציונליסטית, אך בוודאי לא רציונלית. אין דבר פחות רציונלי מההצמדות ללוגיקה, אחרי שהוכח מדעית המובן מאליו, לפיו האדם מקבל החלטות גם על סמך חשיבה רגשית. ההיסטוריה מתנהלת בתנועות מטוטלת מגושמות, וכך התקופה של הדת והמיתולוגיה פינתה את מקומה למהפכה הרציונלית. אבל האמת היא שיש לנו שתי צורות חשיבה מנוגדות במוח – רגשית ולוגית. הניסיון לנטרל אחת מהן נועד לכישלון.