אחרי עשר שנות עבודה, מוציא המלחין החסידי הוותיק מרדכי מונה רוזנבלום את האלבום 'מונה 7', למרות ש'מונה 6' מעולם לא יצא לחנויות | בשיחה לרגל צאת האלבום החדש נזכר רוזנבלום בימי השידורים בערוץ 7, מדבר על העבודה עם מרדכי בן דוד, מספר איך נולד הלהיט החדש "הכול לטובה" ולמה הוא השיר המועדף על המאושפזים בתל השומר
היה זה לפני כמעט עשור, בחתונה של חבר משותף. מרדכי (מוֹנָה) רוזנבלום עלה על הבמה וביקש ללמד את הציבור שיר חדש.
“חייב אדם לזכור שכל מה שעושה ה’, הכול לטובה”, הוא שר והקהל חזר אחריו בהתלהבות. רוזנבלום הודיע לקהל הנלהב שהשיר עומד לצאת בקרוב מאוד באלבום החדש ‘מונה 6’. האלבום ‘מונה 6’, מתברר, עדיין לא ראה אור וכנראה גם לא יראה, אבל בשעה טובה נחת לאחרונה על מדפי החנויות האלבום ‘מונה 7’, שקיבל הוא את השם ‘הכול לטובה’.
אז מה באמת קרה ל’מונה 6’?
“בכל פעם שרציתי להוציא את ‘מונה 6’ צצו עיכובים שונים ומשונים”, מספר רוזנבלום, “כל שנה לפני החגים הייתי אומר לעצמי: זהו, הפעם אני מוציא. אבל עם השנים זה כבר הפך אצלי לסגולה בטוחה של עיסוק בפרויקטים חדשים אחרים. בנוסף לזה, אשתי מאוד רצתה שהאלבום ייקרא ‘מונה 7’ – היות שהשביעין חביבין. עשיתי אחד ועוד אחד: 6 לא יצא בזמן, אז כנראה שעבר זמנו ובטל קורבנו. עכשיו הגיע הזמן ל’מונה 7’”.
“שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה”, הוא מכריז בהתרגשות. “הרגע הזה הוא אקורד הסיום של יותר מעשר שנות עבודה ויגיעה גדולה. זה התחיל בכתיבה ובחירת השירים, כתיבת העיבודים, ההקלטות הרבות עם מיטב הנגנים, המקהלות המורחבות, וכלה בהשתתפות האומנים מהשורה הראשונה בעולם היהודי”. האומנים שאליהם מתכוון רוזנבלום הם מרדכי בן דוד, יעקב שוואקי, יונתן רזאל, שלומי גרטנר, בערי וועבער, זאנוויל ויינברגר, יואלי גרינפלד, מקהלת שירה, שלומי דסקל, שייע גשטטנער, משה צבי ווינטרוב, אברימי רוט, שלמה כהן, ובנו – אפרים רוזנבלום, בעל הלהיט “מקימי”.
האבא של “משיח”
אז אומנם עבר קצת יותר מעשור מאז יצא האלבום האישי האחרון שלו, אבל רוזנבלום ממש לא נעלם. אפשר לשמוע אותו מדי יום שישי בצהריים מעל גלי האתר של רדיו קול ברמה, ממשיך להגיש את התוכנית המיתולוגית לכבוד שבת קודש, אותה התחיל עוד בימי ערוץ 7 הזכורים לטוב. “במשך כמה שנים סירבתי להצעות להגיש תוכנית, אבל הרבנית מלמד התעקשה ואמרה לאשתי כל הזמן שתנסה לשכנע אותי, עד שהצליחה”, הוא משחזר.
הקשר שלו עם ערוץ 7 התחיל עוד הרבה לפני כן, ממש מהימים הראשונים. “כצל’ה, שהיה חבר ילדות, פנה אליי וסיפר לי שהם מקימים תחנת רדיו ומחפשים אחראי על התחום המוזיקלי. להגיע לאנייה לא היה שייך, אז הם שכרו אולפן ברמת גן ושם הקלטנו את התוכניות. לקח כמעט שמונה שעות להקליט את הרצף המוזיקלי הראשון על גבי סרט של רבע אינץ’. כך היינו מכינים רצפים של מוזיקה”, הוא נזכר בערגה. בהמשך הצטרף לתוכנית של אבי מסלו, עד שקפץ למים וקיבל תוכנית אישית לכבוד שבת. כשערוץ 7 נסגר, הגיעה הפנייה מרדיו קול ברמה להמשיך את התוכנית, שם היא משודרת עד היום.
במשך השנים עבד מונה עם כל הזמרים הגדולים, ביניהם מרדכי בן דוד, ליפא שמלצער, דודו פישר, אברימי רוט, שלמה כהן, שלומי גרטנר וחסידויות נחשבות כמו בעלז, ויז’ניץ ופיסטבורג. “זה באמת כיף גדול לעבוד עם הזמרים שנמצאים בעניינים”, הוא מתאר. “אבל מבלי להוריד מהאחרים, מרדכי בן דוד נמצא בטופ של הרשימה. יש לו מתנה מהשמיים. כשהוא שר שיר, הוא מצליח לפרש את המילים בצורה מדהימה, יש לו הגשה מצוינת עם הרבה רגש. זמרים צעירים יכולים ללמוד ממנו איך לשחק עם הקצב, מה שנקרא בעגה המקצועית טיימינג”.
מונה חתום על עשרות להיטים חסידיים שהפכו נכסי צאן ברזל בעולם המוזיקה, כמו “משיח” ו”ריבונו של עולם” שאותם ביצע מרדכי בן דוד, והלהיט הישיבתי “אשריכם תלמידי חכמים”. על השיר “משיח” אף זכה בפרס אקו”ם לפני שנים אחדות. לא מעט מהלהיטים נכללו באלבומים הקודמים בסדרה של מונה, כמו “יש אמונה” שביצע עמית ליסטוונד או “מוריה” ששר אברהם פריד. הוא מאוד מקווה שגם השירים באלבום החדש ייכנסו לרפרטואר של בתים רבים בישראל.
שיר הנושא של האלבום ‘הכל לטובה’ הגיע מיוזמה של שכן טוב, הרב יצחק עזרן. זמן קצר לאחר שהשתקע בשכונת מגוריו, גילה מונה כי שכנו הרב עזרן הוא בעל חוש מוזיקלי. עד מהרה מצאו השניים שפה משותפת. יום אחד, לאחר תפילת ערבית, השניים צעדו יחד הביתה והרב עזרן סיפר לו סיפור אישי עצוב. לאשתו חל סיבוך בהיריון והעובר נפטר. “חוויה קשה לכל אחד, במיוחד למי שחיכה כל כך הרבה זמן”, מתאר מונה. “תוך כדי השיחה הוא מתחיל לזמזם ולשיר ‘חייב אדם לזכור שכל מה שעושה ה’ הכול לטובה’. אני התלהבתי והצטרפתי אליו והוספתי נופך. נכנסנו לאולפן, הקלטנו סקיצה והשאר היסטוריה”.
מדי יום שישי הולך מונה יחד עם ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט ועם הזמר ר’ משה צבי ויינטרוב לשמח מאושפזים בבית החולים תל השומר. “השיר שהכי הולך שם זה הכול לטובה. ראיתי איך השיר הזה מחזק בצורה מדהימה”. לפני שבע שנים פנה מונה למרדכי בן דוד והשמיע לו את השיר. “הוא התלהב מהשיר באופן מיוחד, וסיפר שפגש את הרב עזרן, נישק לו את הידיים, ואמר לו ‘אחד שאחראי על כזה ניגון, מגיע לו’”. לדידו, המסר של השיר הכרחי לתקופה הנוכחית. “אנחנו חיים בדור שאם לא תהיה לנו את האמונה שהכול לטובה, לא נשרוד. זה שיר שבא לחזק אותנו. לא רק בזמן צרה, אלא גם בזמנים הטובים. שאדם יידע שכל מה שיש לו – בא מלמעלה. בכל מקום ובכל מצב”.
טלפון בהול מרזאל
אצל מונה יש שירים שיכולים להתבשל שנים ארוכות עד שבסופו של דבר יראו אור. לעומתם יש כאלה שיוקלטו ברגע האחרון, שבועיים לפני הוצאת האלבום. “הקב”ה שולח לי שיר, אני מתחבר אליו, מקליט אותו ושומר אותו בצד. שומע שיר שהבן שלי חיבר, שומר אותו בצד. שומע שיר מוצלח – שומר אותו בצד, עד שמצטברים השירים לכדי אלבום”. יוצא דופן הוא השיר “מי אדיר”, שאותו מבצע הזמר יונתן רזאל. “מאוד רציתי שהוא יהיה שותף בדיסק”, מגלה מונה. “יש לנו קשר מיוחד. הוא שופע אמונה ויראת שמיים אמיתית. הצעתי לו כמה שירים, אבל הוא לא התחבר אליהם. אז שלחתי לו סקיצה לשיר שהלחנתי במקור על מילים אחרות ולא קיבלתי מענה”.
כעבור כמה ימים מקבל מונה הודעה בהולה מרזאל: “האם איחרתי את הרכבת?”. “נפלתי מהכיסא מרוב הפתעה”, מספר מונה. “’למה אתה מתכוון?’ שאלתי אותו. ‘אני רוצה לשיר את זה’, הוא ענה. לא ידעתי מה לעשות. היינו בדקה ה‑90 והמוזיקה עוד לא הוקלטה. לא הייתה ברירה. נכנסתי שוב לאולפן, הקלטתי את המוזיקה יחד עם יונתן רזאל ומקהלה מיוחדת שהצטרפה ברגע האחרון בהשגחה פרטית, ועשיתי מהם מקהלה של אלפים לשיר חופה מרגש, וכל זה שבועיים לפני יציאת האלבום”.
דור ההמשך של משפחת רוזנבלום מקבל גם הוא ביטוי מכובד באלבום. פרט לבן אפרים ששר, הבן שניאור אחראי על כמה לחנים באלבום. “כשאני שומע לחן טוב, אני לא מעדיף את שלי”, הוא מפרגן. שאר הלחנים באלבום הם כמובן שלו, למעט לחן של יוסי גרין למילים מיוחדות מספר הזוהר על שמחת בר המצווה לרבי אלעזר, בנו של רבי שמעון בר יוחאי.
גם כלפי השירים שהוא מלחין בעצמו, הוא דואג שתהיה אוזן ביקורתית. “בשירים שלי אני נוגע בדבר, לכן אני משמיע לבני הבית, לפעמים הם מתלהבים ולפעמים פחות. זה בשבילי מדד חשוב. לפעמים בוער לי להוציא שיר, גם אם הקהל לא יתלהב. לפעמים מתברר שהתלהבתי יותר מדי ולפעמים מתברר שטוב עשיתי כשהתעקשתי”.
איך אתה מחליט איזה לשיר לתת לכל אומן?
“כל שיר אני שולח לכמה זמרים, מקבל מהם סקיצות ובסופו של דבר בוחר את מה שהכי מתאים. לכל זמר יש את הסגנון שלו והשיר צריך להתאים. אני מכיר את הזמרים ופחות או יותר יודע מה היכולות שלהם בכל דבר. שיר כמו ששר הזמר בערי וובער, אני לא יכול לתת למישהו חוץ ממנו. בערי שר עם חצי חיוך, כל האופי שלו בפנים”.
בשנים האחרונות המוזיקה החסידית עוברת לא מעט שינויים, הרבה זמרים צעירים ומוזיקה אלקטרונית. זה משפיע על המוזיקה שלך?
“השינוי היחיד מבחינתי הוא שיש צעירים. המוזיקה לא יכולה להשתנות. יש מוזיקה שהיא טובה לגיל מסוים, אחר כך זה עובר. מעבר לזה, כל אחד עם הטעם שלו. בסעודה של אחשוורוש היו את כל סוגי המאכלים והמשקאות בהכשרים הכי טובים, אבל מוזיקה לא הייתה שם. אחד הצדיקים הסביר שעם אוכל אפשר לרצות כל אחד ולהגיש לו כפי חפצו, אבל במוזיקה אי אפשר לרצות את כולם. יש כאלה שאוהבים מוזיקה קלאסית ויש כאלה מזרחית”, הוא ממחיש.
כמה שנים אתה מעריך שנצטרך לחכות ל’מונה 8’?
מונה לא מצליח להתאפק ומתחיל לצחוק למשמע השאלה. “לא תכננתי שאחכה יותר מעשר שנים. עכשיו אם אתכנן יותר מעשר שנים, יכול להיות שתוך שנה ‘מונה 8’ כבר יראה אור”, הוא מחייך. “אנחנו מנוהלים, לא מנהלים”.