האם ניתן להשיג אינטראקציה איכותית עם הילדים לאו דווקא בזמנים קבועים, אלא במהלך כל יום הפעילות של ההורה עם הילד?
העידן בו אנו חיים, המאה ה-21, מאופיין בשינויים דרמטיים ומהירים בכל תחומי החיים. אין לנו אפשרות לנבא מה בדיוק יצטרך ילד לדעת, או עם מה יצטרך להתמודד בעוד שנה או עשר שנים כדי להצליח ולהסתגל לחיים בחברה ובסביבה העתידיים. מה שברור הוא שהילד יצטרך להתאים את עצמו ולהסתגל להרבה מאוד דברים חדשים ושינויים שיחולו בסביבתו.
תפקידנו כמבוגרים (הורים, מטפלים, גננות, מורים) להכין את הילדים לקראת למידה יעילה בעתיד הכוללת הסתגלות רגשית, חברתית וגמישות שכלית.
מחקרים רבים בתחומי ההתפתחות השונים מדגישים את הצורך לתת לילדים תחושה של קבלה, חום ואהבה, לצד קידום פוטנציאל הלמידה שהוא הפוטנציאל הקוגניטיבי.
כשם שאנו מבינים שיש צורך להקפיד על כך שילד יקבל תזונה מתאימה ומאוזנת, הכוללת תפריט המורכב מויטמינים, חלבונים וכד', כך יש מקום להקפיד שהילד יקבל "תפריט מנטלי" מתאים ומאוזן, המכיל מרכיבים רגשיים יחד עם מרכיבי התנהגות הוראתית הקשורים לתחום השכלי-קוגניטיבי (המושג "תפריט מנטלי" פותח ע"י פרופ' פנינה קליין ז"ל).
"התפריט המנטלי" לא מוגש לילדים בשעות ובפעילויות קבועות ומסוימות. כל מפגש עם הילד, כל אינטראקציה כמו רחצה באמבט, ארוחה, קניות, טיול, בישול משותף, משחק או הכנת שעורי בית, מהווים הזדמנות למתן "תפריט מנטלי" שיעשיר את האינטראקציה ויעשה אותה איכותית יותר, ובכך תתרום להתפתחות הרגשית והקוגניטיבית-שכלית של הילדים.
ההיבט הרגשי באינטראקציה כולל בראש ובראשונה אווירה המתאפיינת ברגש חיובי. בנוסף כולל היבט זה מסרים בסיסיים כמו: אני אוהב/ת אותך – מסר שנותן לילד תחושה שהוא אהוב, שווה; אני איתך – מסר שנותן לילד תחושה של בטחון; כדאי לפעול – מסר זה נותן לילד תחושה שהוא יכול; יהיה טוב – מסר זה מפתח אופטימיות.
ההיבט השכלי-קוגניטיבי באינטראקציה, מתבטא בכך שההורה (או כל מבוגר אחר),"מותח" את חוויותיו והתנסויותיו של הילד מעבר לכאן ועכשיו. מסביר, עורך השוואות, מקשר בין עבר הווה ועתיד, מבהיר תהליכי סיבה ותוצאה, ובכך מעשיר את הידע של הילד. אינטראקציה כזו מפתחת גם צורך ורצון לחקור, ללמוד ולחפש עוד מידע מעבר לכאן ועכשיו.
ההתאמה היא אחד ממאפייני האינטראקציה האיכותית. אין הכוונה להציף את הילד, אלא לפעול באופן המותאם לו על פי מיקומו על הרצף ההתפתחותי בתחומים השונים, תחומי התעניינותו ומצבו בכלל. "התפריט המנטלי" הוא חלק מהותי מחיי הילדים, ובהיותו כולל מרכיבים רגשיים ומרכיבים קוגניטיביים, הוא מהווה ערוץ עיקרי בתהליך ההתפתחות.