זו אכן חוכמה לא קטנה לזהות תהליכים, כי הרי בניגוד למחשבה הרווחת, השינויים הגדולים ביותר בעולם מתרחשים לאורך זמן ובאיטיות, ב"קול דממה דקה". לכן קשה להבחין במגמות השינוי הלוחשות.
דוגמה מובהקת לכך היא המהפכה הצרכנית שחלה בעקבות התפתחות המרשתת – האינטרנט. השינוי המהותי הראשון שהמרשתת חוללה היה בהפצת המידע. מידע על המחירים, שיתוף חוויות משתמשים ומידע מקצועי על המוצרים והשירותים, הביאו לירידת מחירים וחייבו את המוכרים לרמת מקצועית גבוהה יותר. כיום, גם תושב מקום נידח בכדור הארץ יכול לדעת מהו מחיר השוק של מוצר שמוצע לו במכולת השכונתית.
הצעד הבא היה מכירה ברשת. יש בעולם שווקים שהמעבר לקניות ברשת היה טבעי לגמרי בעבורם. כך למשל במרכז אירופה, בעיקר בגרמניה, גם לפני עידן המרשתת נהגו לרכוש מוצרים באמצעות קטלוגים – בטלפון ואפילו באמצעות גלויות דואר. בשנות השמונים התפרסם שכחמישית עד רבע מקניות הביגוד וההנעלה בגרמניה מתבצעות באמצעות קטלוגים.
במקומות אחרים בעולם היה קשה יותר להתרגל לרעיון של רכישת מוצרים באופן וירטואלי, בלי חנות. אבל נכון להיום מרבית הצרכנים בעולם מבצעים רכישות במרשתת. זה מתחיל מרכישת כרטיסי קולנוע, ממשיך לתשלום חשבונות ולמוצרים מוכרים כמו מוצרי חשמל, אך בהמשך צרכנים מתנסים גם במוצרים לא מוכרים, שמוצעים להם לראשונה, כמו ביגוד והנעלה שדורשים התאמה אישית והתנסות.
עוצמת השינוי הזה הובהרה לי שוב השבוע כשניגשתי לאסוף חבילה בדואר. בתור לפניי הייתה קשישה שהנכד שלה הזמין לה אביזר רפואי מסין. היא הייתה מוקסמת מהעובדה שהמוצר באמת הגיע ובפרק זמן סביר. אחרים בתור צחקו ושיתפו מה הם קונים מסין: נעליים לטיולים, מעילים לילדים וכמובן אביזרי מחשב וטלפון. אחד מהם הצביע על המעיל שלבש ונידב את המידע לפיו הוא עלה לו 15 דולר, כולל משלוח.