לפחות שלושה אוטובוסים של הסעות תלמידים ביהודה ושומרון עלו באש בקיץ האחרון, ורק בנס לא גבו האירועים הללו קורבנות בנפש | ההורים מתריעים מפני הסכנה שבצי האוטובוסים המיושן ומאיימים להשבית את הלימודים, וגם במועצות דורשים מענה ממשלתי | בינתיים התקציב שאושר לאוטובוסים חדשים תקוע בוועדת הכספים בידי היו"ר ח"כ גפני
"הגיע הזמן להשבית את הלימודים בכל יהודה ושומרון. כל כמה שבועות עולה בלהבות אוטובוס ממוגן ירי המשמש להסעות תלמידים. האוטובוסים נדלקים והילדים חומקים מהרכב הבוער ברגע האחרון. לשמחתנו לא שילמנו עד כה מחיר בנפש, אך אנחנו לא יכולים להמשיך עם האדישות הזאת, שמסכנת את חיי התלמידים והתלמידות", אומר עו"ד אבינעם גואלמן, חבר מרכז מפלגת הבית היהודי וחבר ועד ההורים באולפנה בנריה.
"כששומעים על אוטובוס שנשרף יש התעוררות רגעית של ההורים, אבל עובר יום והחיים כביכול חוזרים למסלולם. אם אנחנו ההורים לא נכריז שבטיחות האוטובוסים היא קו אדום מבחינתנו ונשבית את הלימודים, שום דבר לא ישתנה".
דבריו של גואלמן מבוססים על עובדות מדאיגות: בקיץ האחרון לבדו עלו באש שלושה אוטובוסים שהסיעו ילדים במועצה האזורית מטה בנימין, ורק בנס הסתיימו האירועים הללו בלי פגיעות בנפש. המקרה האחרון אירע בסוף השבוע שעבר ביישוב עלי, שם נשרף אוטובוס הסעות ילדים של החברה לפיתוח מטה בנימין. ברגע האחרון הילדים הצליחו לצאת מן האוטובוס הבוער וחייהם ניצלו.
קשה להתפלא על הישנות המקרים הללו כשנחשפים למצב התחזוקה של צי האוטובוסים במועצות האזוריות ביו"ש. על פי נוהלי משרד התחבורה, אוטובוס יורד מהכביש לאחר עשור. אך צי האוטובוסים ביו"ש מיושן במיוחד וחורג בהרבה מנוהלי המשרד. כ‑180 אוטובוסים מתוכם נמצאים על הכביש 15 שנה ויותר, לאחר שעשו קילומטראז' של לא פחות ממיליון וחצי קילומטר כל אחד. מלבד הבלאי הטבעי, האוטובוסים סובלים מבלאי מואץ עקב פלדות הברזל של מיגון הירי שמקיפות את האוטובוס ומכבידות עליו בשבעה טון נוספים. עקב המחסור החמור באוטובוסים ממוגנים, משרד התחבורה מחריג מדי שנה את האוטובוסים ביו"ש ומתיר את השימוש בהם למרות השנים הרבות שהם נמצאים על הכביש.
על פי הנהלים, המועצות האזוריות משלמות בעבור רכישת האוטובוסים, וכך עושות גם חברות התחבורה הציבורית באזור, בעוד שעלות מיגון האוטובוסים מממומנת על ידי משרד הביטחון. אוטובוס חדש עולה כמיליון וחצי שקלים, שמתוכם 400 אלף שקלים הם עלות מיגון האוטובוס.
עקב מצוקת האוטובוסים ביו"ש, אישר משרד האוצר לפני ארבעה חודשים העברה דחופה של 45 מיליון שקלים לטובת חידוש צי האוטובוסים, שמצטרפים ל‑15 מיליון שקלים מכספים קואליציוניים של הבית היהודי שמוקדשים למטרה זו. אך למרות שהכסף כבר אושר על ידי משרד האוצר, יו"ר ועדת הכספים משה גפני מסרב לאשר את ההעברה בוועדת הכספים, מכיוון שמשרד האוצר מתעקש שההצבעה על ההעברה הזאת תבוא כעיסקת חבילה עם קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה השונים, שאליו מתנגד גפני.
לנסוע עם מטרייה פתוחה
לקראת סיום שנת הלימודים הקודמת פתחה קבוצת אימהות בגוש דולב-טלמונים במאבק לחידוש האוטובוסים בגוש. הרקע לפתיחת המאבק היה אסון שכמעט התרחש באחת מהסעות הילדים. אביטל הינדי, תושבת היישוב דולב וחברה בקבוצת האימהות, משחזרת את שאירע: "אוטובוס מלא בילדים שחזרו מהלימודים עשה את דרכו בעליות של דולב. האוטובוס המיושן לא הצליח לעשות את העלייה והתחיל להידרדר אחורנית. הנהג ניסה לבלום, אך גילה שגם הבלמים לא תקינים. בדרך לא דרך הצליח הנהג בסוף לעצור את הרכב שדהר אחורנית. האירוע המבהיל הזה נגמר לשמחתנו רק ברגל שבורה של אחת הבנות, אך הוא היה יכול להיגמר בצורה קטסטרופלית".
הינדי מסבירה כי היה זה מקרה קיצון של מציאות מתמשכת ויומיומית: "המציאות מאוד לא פשוטה. כל בוקר אני מתפללת שהילדים שלי יגיעו לבית הספר ומבית הספר חזרה הביתה בריאים ושלמים ושלא יקרה שום דבר לאוטובוס שבו הם נוסעים. אנחנו חיים בשגרת חיים פשוט לא בריאה. הילדים מצטופפים ארבעה בספסל במקום שניים, כי יש מחסור באוטובוסים. הנהגים לא מפעילים את המזגן כדי לא להכביד על המנוע, והילדים יוצאים מדעתם כשהם נוסעים חצי שעה באמצע הקיץ באוטובוס לוהט שחלונותיו אטומים. זו לא מציאות נורמלית".
להינדי שתי בנות שלומדות במסגרות חינוך מיוחד, שעושות את דרכן מדי בוקר לירושלים. לדבריה, מצוקת ילדי החינוך המיוחד קשה עוד יותר. "הילדים צריכים להחליף רכב באמצע הנסיעה בגלל המחסור בכלי רכב ממוגנים. לפעמים הילדים בעלי הצרכים המיוחדים צריכים לשירותים אך לא מסוגלים לבטא זאת. הקושי בעיכובים ובטרטורים בשביל הילדים הללו הוא מאוד גדול".
ההורים חוששים לשלוח את הילדים בהסעות?
"אני מכירה הורים שממש מפחדים. כשהילדים שלי רוצים לנסוע בטרמפים במקום בהסעות, אני אומרת לעצמי שאולי הטרמפים יותר בטוחים מהאוטובוסים המקרטעים שעלולים להישרף או להיתקע באזור מסוכן".
מאבקם הסיזיפי של ההורים טרם זכה למענה, ובכלל הם טוענים שזהו אבסורד להילחם על זכויות כה אלמנטריות. "פנינו למועצה, אך לא קיבלנו שום התייחסות. פנינו לחברי כנסת שבאמת רצו וניסו לעזור. דיברנו עם החברה לפיתוח מטה בנימין ואיימנו בהשבתת הלימודים. בחברה לפיתוח מטה בנימין שמחו לראות את המאבק שלנו כי אנחנו בעצם מסייעים להגעת התקציב, אבל הרגשנו שאנחנו נאבקים במקום שהמועצה תיאבק. אנחנו לא צריכים להיאבק על זכויות שמגיעות לנו ואנחנו לא צריכים להחליף את המועצה. בלית ברירה כנראה ניאלץ להשבית את הלימודים".
גם במועצה האזורית שומרון סובלים ממחסור חמור באוטובוסים. ראש המועצה יוסי דגן מספר על הקשיים: "לפעמים בא לך לבכות. אנחנו צריכים להילחם כמו אריות בשביל הסעות ילדי החינוך המיוחד. אבל פשוט אין לנו מספיק רכבים, הנהגים עושים סבבים וכך ילדים שגם ככה קשה להם עלולים למצוא את עצמם נוסעים שעתיים וחצי לכל כיוון". שימי ניומן, מנכ"ל החברה לפיתוח השומרון, מוסר כי 17 מתוך 72 אוטובוסים של החברה כבר עברו את ה‑15 שנה ואמורים להיות מוחלפים. ניומן ממחיש את הבלאי של האוטובוסים בחברה באמצעות חוויה אישית של ילדיו: "בחורף הם נסעו באוטובוס עם מטרייה פתוחה, כי הגג שלו דלף".
דגן מתרעם על היחס המזלזל לדבריו בתושבי השומרון: "נכון שהתחילו להגיע פלדות מיגון, אך ההקצאות שמגיעות לא מספקות את הצורך, לא בהסעות הילדים, לא בתחבורה הציבורית ולא בחינוך המיוחד. יש כאן הפקרות מוחלטת וזלזול בחיי אדם. בגלל פוליטיקות בין משרד האוצר ובין ועדת הכספים ומשרד הביטחון המיגון לא מגיע. זה אבסורד. מצד אחד משרד הביטחון מחייב את המועצות להשתמש באוטובוסים ממוגני ירי, ומן הצד השני המדינה לא מעבירה את הכספים שהיא מחויבת להעביר כדי למגן את האוטובוסים. יש לנו אוטובוסים בני 20 שנה, ואז אתה רואה אוטובוסים שנתקעים ואוטובוסים שנשרפים. אלו דברים הזויים, אנחנו לא באפריקה של שנות ה‑50".
מה אתה מציע?
"ראש הממשלה, שר הביטחון, שר האוצר ושר התחבורה צריכים לשבת בשולחן עגול ולסיים את הסיפור הזה. אני בטוח שאף אחד מהם לא רוצה שלא יהיה מיגון לאוטובוסים ביהודה ושומרון. אבל יש גורמים פוליטיים שאני לא רוצה להזכיר את שמם, שרוצים שנביא את הכסף מכספים קואליציוניים. לא יכול להיות שישאירו זאת כך כדי שנסתובב כמו קבצנים לאסוף את הכסף. זו שערורייה. ואם אין לי כספים קואליציוניים, אז לא צריך מיגון? תחליטו. אם צריך מיגון, אז שהמדינה תממן".
הצלחת להבין למה הכספים שהובטחו לא מגיעים?
"דיברתי עם הרבה גורמים ולא הצלחתי להבין. כל משרד מגלגל את האשמה על משרד אחר, שהוא צריך לממן את המיגון. ולמעשה כולם מסתכלים עלינו שנביא את הכסף מהשמיים".
קווי ייצור האוטובוסים נעצרו
ח"כ מוטי יוגב, חבר בוועדת חוץ וביטחון ויו"ר ועדת המשנה לענייני יו"ש, מנסה כבר שנים לפתור את הבעיה. יוגב קורא לכלל הנוגעים בדבר להעביר את הכספים באופן מיידי לנוכח המצב החמור, אך גם הוא לא רואה את האור בקצה האוטובוס. "כבר ארבע שנים אנחנו מקדמים את התקציב לשדרוג צי האוטובוסים. לצערי, 45 מיליון שקלים שהוקצו באופן חיוני לנושא, תקועים באופן בלתי ברור בוועדת הכספים. אמרתי בעבר ואני אומר שוב, מדובר בסכנת נפשות של ממש. חבל שהתקציב יאושר מאוחר מדי, אחרי שילד יישרף למוות", הוא מתריע.
העיכוב בוועדת הכספים פוגע לא רק בתושבי יהודה ושומרון, אלא גם בעשרות עובדים בשני מפעלים העוסקים במיגון אוטובוסים. לאחר האישור העקרוני שניתן במשרד האוצר, התחילו בחברות 'הארגז' ו'מרכבים' לבנות בזריזות את האוטובוסים ממוגני הירי הנדרשים. פועלים רבים גויסו לקווי הייצור, אך בעקבות הסחבת בוועדת הכספים נאלצו החברות לעצור את קווי הייצור כי פלדות המיגון לא הגיעו.
האלוף (במיל') שלום חגי הוא הבעלים של חברת 'הארגז', שגייסה לטובת המשימה 50 עובדים, שכעת עומדים בפני סכנת פיטורים. "הפרדוקס הוא שהכסף קיים, אבל גפני לא משחרר את הכסף כבר ארבעה חודשים ושום דבר לא עוזר. כל העולם פנה אליו, אך הוא מצפצף על כולם", אומר חגי בייאוש. "המצב הזה לא יעלה על הדעת, האוטובוסים הקיימים נמצאים במצב נוראי. ממש גרוטאות. גם ככה האוטובוסים הממוגנים מסוכנים ומורכבים מאוד מטבעם, אז לא ייתכן שדווקא הם יישארו שנים רבות יותר על הכביש".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לפני אישור התקציב בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, התקבלו בכנסת ובממשלה מספר החלטות תקציביות אשר נקבע בהחלטת ממשלה כי המקור התקציבי עבורן יהיה קיצוץ רוחבי בהצעת התקציב של המשרדים. החלטות אלו כללו מענק השתלבות בעבודה לנשים יולדות, תעסוקת עובדים פלשתינים בישראל, מיגון הניוד ביו"ש ועוד. בהתאם לזאת, מימוש הצעדים שבסמכות הממשלה מותנה באישור המקור התקציבי עבורם בוועדת הכספים, בהתאם לפנייה שהוגשה לוועדה לפני כארבעה חודשים".