בהרצה  בהרצה 

להרחיב את גבולות הישיבה

ברשת אמית ביקשו לחבר בין החום ואהבה של הבית לתורה גדולה של ישיבה. מיזם 'הישיבה הקהילתית', שיוצא לדרך בימים אלה, מאפשר לתלמידי הישיבות והתיכונים ברשת המעוניינים להתעלות בקודש, חיבור של קודש וחוויית אהבת תורה עם תלמידים בעלי שאיפות דומות מכל הארץ  

קהילת הישיבות ברשת אמית בכנס מיוחד לכבוד יום ירושלים בבית הכנסת הגדול. צילום: הרב אמיר דדון

לא מעט הורים במגזר הדתי חווים משבר כשהם צריכים לבחור ישיבה תיכונית לבן שלהם. למעשה, כבר בכיתה ט' הם נאלצים להיפרד מהילד, שהולך לחיי פנימייה, משם לישיבה גבוהה, ישיבת הסדר או מכינה קדם־צבאית. בשלב מסוים הוא מתגייס לצה"ל, חוזר לישיבה או הולך ללמוד באוניברסיטה, ואם כן עד אחרי החתונה הם יפגשו את הילד רק בשבתות, וגם אז לא ברציפות. איפה החינוך הביתי? איפה החום של הבית? למה ילד צריך להיפרד מוקדם כל כך מחיק המשפחה? תוהים ההורים לעצמם, למה אי אפשר גם וגם – גם המשפחה והעוגן החשוב של הבית, וגם היתרונות שיש בחינוך פנימייתי?

אל הוואקום הזה בדיוק נכנסת 'הישיבה הקהילתית' של רשת אמית, שיוצאת לדרך בתחילת שנת הלימודים תשפ"ו, תחת הסלוגן: חוויה, חברה וקדושה. קהילת הישיבות של רשת אמית, הכוללת 22 ישיבות ותיכונים לבנים, משיקה יוזמה חדשה שנועדה לתת מענה לתלמידים שרוצים להמשיך ללמוד קרוב למשפחה ולבית, ובו בזמן זקוקים לחוויה רוחנית־תורנית עמוקה ולמפגש עם אוהבי תורה המבקשים את הקודש.

מרבית בתי החינוך ברשת אמית פועלים ללא פנימייה, מתוך עיקרון שהבית שותף למעשה החינוכי. "יש לא מעט תלמידים עם שאיפות רוחניות גבוהות שרוצים יותר קודש, ומחפשים מסגרת רחבה יותר שתיתן את המענה הרוחני המבוקש", מחדד הרב רפי מימון, מנהל קהילת הישיבות ברשת אמית. "אנחנו מאמינים במבנה האקסטרני כעוגן משפחתי, ההורים לא צריכים "להזדכות" על הילדים שלהם בכיתה ט' ולפגוש אותם אחר כך רק בחתונה. יחד עם זאת אנחנו מבינים את היתרונות שיש בישיבה פנימייתית, שמאפשרים עבודה על ערכים יחד עם חבורה בכל שעה בשבוע. המטרה שלנו היא להעניק לתלמידים שלנו טעימה משמעותית מהיתרונות הללו".

כך עלה הרעיון לקחת מכל מוסד את התלמידים שמצד אחד רוצים להישאר לגור בבית, ומצד שני רוצים יותר קודש, ולהעניק להם את הקומה הנוספת. למעשה, הישיבה הקהילתית יוצרת שילוב נדיר: מצד אחד התלמיד נשאר בביתו והוא חלק מהחיים המשפחתיים והקהילתיים, מצד שני הוא נחשף למסגרת ישיבתית רוחנית תוססת, חווייתית ומעשירה. המסגרת כוללת ימי לימוד שבועיים במוסדות עצמם, אירועי שיא ארציים – שבתות ישיבתיות, סמינריונים, מסעות וסיורים, מחנה קיץ מסכם, ומעל הכול – קהילה רוחנית רחבה, חיבור בין תלמידים עם שאיפות דומות מכל רחבי הארץ.

החזון: לגדול בקודש

התוכנית, הקרויה גם 'סיירת קודש – רואים שמיים', נבנתה כדי לתת מענה רחב ומשמעותי לאלה שרוצים לגדול עוד ועוד בקודש, לשאול, ללמוד ולהעמיק. באמצעות עוגנים קבועים ומשתנים לאורך השנה נוצרת תנועה שלמה של לימוד, עומק וחוויה תורנית. החזון הוא שכל תלמיד יסיים את השנה עם מטען פנימי רוחני ומשמעותי – תורה שמגדלת אותו, שייכות לעם ישראל ואהבה לארץ ישראל.

השנה הראשונה מתקיימת כפיילוט לחטיבת הביניים. שבעה מוסדות של רשת אמית כבר הבטיחו את מקומם בתוכנית, והיד עוד נטויה: ישיבת אמית נתיבות דרור אור עקיבא, ישיבת אמית עמיחי רחובות, תיכון אמית בר אילן פתח תקווה, תיכון אמית איתן מעלה אדומים, ישיבת אמית נחשון מטה יהודה, תיכון אמית בנים מודיעין ותלמידי הישיבה בשדרות.

"זו רק ההתחלה", מבהיר הרב מימון. "אנחנו מופתעים לטובה מהביקוש. יותר מ־200 תלמידים כבר נרשמו, וזה מדהים. בעזרת השם עם הגדלת התנועה נצטרך להוסיף עוד ימי שיא ומפגשים ארציים על בסיס קבוע. השאיפה היא להגיע לפחות לערב אחד בשבוע שבו יש שיא של כל הקהילה וחוויה של חיי פנימייה מתוך חוויית קודש בגיל הנעורים".

את תוכנית 'הישיבה הקהילתית' מלווה מדרשת עפרה בשותפות מלאה עם רשת אמית. "כשישבנו עם הרב מימון וחידדנו את הצורך שעלה מהשטח, להקים מערכת שתיתן מענה לכאלה שרוצים יותר קודש, היה לנו חשוב לגבש מענה גדול ורחב. מעבר לכך שהוא נותן את הדבר עצמו, הוא גם נותן אותו בחליפה נעימה, שמחה וחווייתית שממש פוגשת את החיים עצמם", מרחיב אפי ברטפלד, מנכ"ל מדרשת עפרה. "זה התאים לנו מאוד, הסלוגן של מדרשת עפרה הוא 'תוכן שפוגש את החיים', אנחנו מייצרים ומפתחים את עולמות התוכן בהתאמה לדור, לנשמות הנפלאות שבו ולעוצמות הגדולות שבו ונעזרים בכלים חדשנים וחווייתיים, ואם כן התוכן הזה ממש מפגיש את עולמם של התלמידים עם המקום שלהם, עם השייכות הפנימית שלהם למהות התוכן, ומשם לוקח אותם יחד למעלה".

למעשה, במדרשת עפרה מתכללים את התוכנית, מלווים את המוסדות שלוקחים בה חלק, בונים איתם ביחד את התוכנית הספציפית שלהם בתוך המוסד עצמו, וגם בונים את עמוד השדרה המקביל של ימי השיא. "אנחנו בונים ומלווים את הבנייה של התוכן, של הקבוצות עצמן ואת הצוות החינוכי לאורך הדרך. נוסף על כך אנו בונים את כל ימי השיא והאירועים הגדולים הרשתיים – כמובן הכול בשיתוף פעולה הדוק לחלוטין עם הרשת".

ד"ר אמנון אלדר, מנכ"ל רשת אמית: "תוכנית סיירת הקודש נולדה ונבנתה מתוך רצון לתת מענה רחב, משמעותי ומלא לאלה הרוצים להתקדם ולגדול עוד ועוד בקודש. רשת אמית רואה בתוכנית חשיבות רבה, והיא משקיעה ועוד תשקיע משאבים רבים כדי להגדיל תורה ולהאדירה"

סביב מעגל השנה

בהתאם לתוכנית, שנת הלימודים מחולקת מראש לפי סילבוס מסודר של חמישה מערכים נושאי תוכן, המותאמים ללוח השנה ולנושאים המבוקשים. כל מערך בנוי מסדרה של מפגשים מרתקים, לימודים מגוונים ומערכי פעילות מיוחדים. בסיומו של כל מערך יתקיים אירוע שיא שמסכם את אותו המערך. כך חודשי אלול־תשרי יוקדשו לנושא תשובה של בחירה. חשוון־כסלו: מאירים את העולם. טבת־שבט: מתנה ושמה שבת. אדר־ניסן: תרבות של קודש. אייר־סיוון: להיות ציוני־דתי.

חודש אלול כאמור יתמקד בנושא התשובה והבחירה. בהתאם לכך מערכי הלימוד יתמקדו במפגש עם ריבונו של עולם, בנושא האמון שלי בעצמי ובתפיסה החסידית שבימים אלה המלך נמצא פה איתנו ורק מחכה שנאמין בעצמנו שוב, נפנה אליו ונחזור בתשובה. "את התוכן הזה התלמידים יפגשו בתוך המוסד עצמו, וגם ביום שיא שאנחנו מקיימים בעבורם במדרשת עפרה, שמטרתו מפגש עם ריבונו של עולם ועם עצמי. זה כולל התוועדות, אירוע של לימוד ומוזיקה וחוויה מאוד משמעותית למשתתפי התוכנית סביב הנושא".

לדבריו, מטרת העל בשיתוף הפעולה במיזם 'הישיבה הקהילתית' היא שהתלמידים ייפגשו עם תורה בגדלות, בעוצמה, בחוויה של חיים אמיתיים ופנימיים. "שיקרה שם משהו מתוק ואמיתי. במפגש הזה עם עולם התורה, עם עולם התוכן ועם עולם הרוח. על ידי זה ימשיכו לגדול ולצמוח מהם אנשים גדולים יותר, פנימיים יותר, אנשים שמחוברים לתורה, מחוברים לארץ ישראל ולעם ישראל, מחוברים בצורה מתוקה, נעימה, שמחה ואמיתית שמחוברת לחיים שלהם בעצמם ממש. זו השליחות שלנו: תוכן שפוגש את החיים".

הרב רפי מימון, מנהל קהילת הישיבות ברשת אמית: "ההורים לא צריכים "להזדכות" על הילדים שלהם בכיתה ט' ולפגוש אותם אחר כך רק בחתונה. יחד עם זאת אנחנו מבינים את היתרונות שיש בישיבה פנימייתית, שמאפשרים עבודה על ערכים יחד עם חבורה בכל שעה בשבוע. המטרה שלנו היא להעניק לתלמידים שלנו טעימה משמעותית מהיתרונות הללו"

לימוד מסוג אחר

שותפים נוספים לניהול התוכן במיזם הם אנשי תחום 'תורת חיים' ברשת אמית. מצפן רשת אמית קובע שתורת חיים היא נשמת אפה של הרשת ומוסדותיה: חינוך למשמעות הנובעת מעבודת ה', מאהבת ה' ויראתו, מתפילה, מאהבת התורה ולימודה בעומק, ברצינות, במסירות ובשמחה, מקיום מצוותיו ומהליכה בדרכיו. הרשת פועלת לפיתוח ולהעצמה של תחום תורת חיים ולהפיכתו ללב הפועם של העשייה החינוכית שלה בקרב תלמידיה, מחנכיה ומנהליה. תורת חיים היא הגורם העיקרי המעצב את זהותו ומשפיע על אישיותו של הלומד, תפיסותיו האמוניות, עולמו הערכי והמוסרי ושאיפתו למצוינות אישית. תוכנית 'הישיבה הקהילתית' בונה קומה נוספת בתפיסה של הרשת.

"הדגש הכי גדול ששמנו לעצמנו למטרה כשבנינו את התוכנית הוא שהלימוד יהיה חווייתי ומעניין. שלא יהיה עוד ממה שהם כבר לומדים, אלא באמת משהו מסוג אחר", מרחיב אלעד בר שלום, ראש תחום 'תורת חיים' ברשת אמית. "כדי שהתוכן יהיה גם לימודי אבל גם חווייתי, אנחנו משלבים בין למידה של מקורות, מפגש עם דמויות, הופעות וסיורים לבין שבתות מעצימות משותפות וסמינריונים משותפים. המטרה היא ליצור מהתלמידים קהילה ולעורר אצלם גאוות יחידה, שהם ביחד עם עמיתים שהנושא הזה חשוב להם. לעורר מצוינות סביב הדבר הזה".

למעשה התוכנית מתקיימת בשעות אחר הצהריים, בנוסף למערכת השעות בבית הספר. "התוכנית מיועדת לתלמידים כאלו שמחפשים את המֵעבר, והמערכת הרגילה לא יכולה לתת להם", מזכיר בר שלום. "נכון שהם לומדים לא מעט מקצועות קודש, כמו גמרא, תושב"ע, תנ"ך ומחשבת ישראל בתוך מערכת הלימודים הרגילה, אבל כאן כל שבוע מחדש יש להם הזדמנות להשתתף בחוויה מדהימה סביב קודש, וחמש פעמים בשנה לצאת לסמינריון. מי שמחובר לקודש ומתעניין בו והוא רוצה להשקיע בו, להישאר עוד זמן בשביל זה, יזכה לחוויה עמוקה יחד עם חברים נוספים ובהעמקה. זה הדגש".

להתחבר יותר

בד בבד ממשיך תחום תורת חיים ברשת אמית בפעילויות העשרה בכל בתי הספר ברשת, במטרה להעצים את הקודש בקרב התלמידות והתלמידים. בין השאר מתמקדים ברשת בסוגיית התפילה. כ־80 תלמידים משישה בתי ספר שונים ברשת התקבצו יחד לאחרונה להשתתף ביום התנעה לתהליך הסמכה שמייעד אותם להיות שגרירי תפילה. במהלך היום התקיימו סדנאות תפילה ושיח משותף על הדרכים להעצים את התפילה בבתי הספר. התלמידים למדו וחוו את מקומו המיוחד של הניגון בתפילה, וגם התבוננו בסידור החדש בהוצאת תורת חיים של רשת אמית ובאפשרויות הייחודיות שהוא מביא איתו.

בישיבת אמית נתיבות דרור אור עקיבא התקבלה הבשורה על הקמת הישיבה הקהילתית בהתרגשות רבה. "מאז ומעולם ראינו שישנם תלמידים שמעוניינים להעמיק את העולם הרוחני שלהם, ללמוד יותר, להבין יותר ולהתחבר יותר", מתאר הרב מתן הומינר, המנהל. "מטבע הדברים, מערכת השעות בישיבה פחות בנויה לנתינת מענה פרטני. למעשה, הקמת הישיבה הקהילתית מאפשרת לנו לתת לתלמידים הללו מענה מיטבי, בתוך המסגרת של הישיבה".

בהיותו נער צעיר שרצה להתעלות בקודש, הומינר עצמו נאלץ לצאת בגיל 14 ללמוד בישיבה פנימייתית, מכיוון שזאת הייתה האפשרות היחידה באותם ימים. "הוריי, שהתלבטו בין הרצון הטבעי שאישאר בבית לבין החלום שאגדל ואצמח טוב יותר – הכריעו לכיוון הפנימייה, על מנת שאקבל מענה חינוכי מיטבי", הוא מספר. "בזכות הישיבה הקהילתית, היום לא צריך להכריע בין שתי האופציות. אנחנו מאמינים שיש פה בשורה אמיתית. אפשר להישאר לגור בבית, כמו שילד בן 14 צריך, ועדיין לשאוף גבוה בקודש. יחד עם זאת, התלמידים שלנו יפגשו בישיבה הקהילתית חברים ממקומות שונים ומגוונים, מפגש שבעינינו נכון מאוד להתפתחות הנער".

ד"ר אמנון אלדר, מנכ"ל רשת אמית: "תוכנית סיירת הקודש נולדה ונבנתה מתוך רצון לתת מענה רחב, משמעותי ומלא לאלה הרוצים להתקדם ולגדול עוד ועוד בקודש. אלה הרוצים ללמוד לעומק ולבנות משהו אמיתי פנימה, בתוך הנפש. דרך עוגנים שונים ומגוונים לאורך כל השנה, אנו רוצים ליצור מהלך שלם של לימוד, עומק, חוויה והעמקה רוחנית תורנית משמעותית, לתת מקום גדול לאידיאלים שמנחים אותנו בחיים, לתורה שמגדלת אותנו, לעם ישראל שאנו חלק ממנו ולארץ המופלאה שלנו. אנו רוצים שכל תלמיד ששותף בתוכנית זו יסיים את השנה עם מטען פנימי רוחני ותורני משמעותי. רשת אמית רואה בתוכנית חשיבות רבה, והיא משקיעה ועוד תשקיע משאבים רבים כדי להגדיל תורה ולהאדירה".

***

כותרות

הירשמו לקבלת דיוור

דיווח על טעות בכתבה:
להרחיב את גבולות הישיבה