ביום שלישי, 9.9, בכנס ירושלים–״עוטף עזה״ של קבוצת ״בשבע״ בשיתוף האקדמית חמדת, נשא דברים נשיא המכללה האקדמית חמדת, פרופ’ חיים שקד, והציג את תפיסת “פדגוגיית החוסן” – גישה חינוכית שמעמידה את מערכת החינוך בחזית בניית החוסן הלאומי, לצד המסגרת הטיפולית פסיכולוגית.
לדברי שקד, החוסן של תלמידים לא נבנה רק בטיפולים רגשיים, אלא בראש ובראשונה בכיתה ובמפגש היומיומי עם אנשי החינוך:
“אנחנו מזה שש שנים מדברים על פדגוגיה של חוסן. גם אם נרכז את כל המטפלות והפסיכולוגים בישראל זה לא יספיק. המורים, המורות והגננות צריכים להיות סוכני החוסן הראשונים. לא כדי להפוך למטפלים, אלא כדי לחדד את מטרותיהם החינוכיות ולשלב בהן חוסן נפשי וקהילתי.”
במכללה, סיפר שקד, הוכשרו בשנים האחרונות אנשי חינוך רבים לאמץ שפת חוסן ולשלב דרכי פעולה מעשיות בתהליכים החינוכיים, והגישה זוכה להערכה רבה בקרב מוסדות חינוך בארץ.
בדקות האחרונות של דבריו הקדיש פרופ’ שקד מקום לחטופים, ובמיוחד לסטודנט של המכללה – בפין ג’יושי (Joshi), אזרח נפאלי שהגיע לישראל במסגרת תוכנית להכשרה בחקלאות.
ג’יושי הגיע לקיבוץ הלומים כחודש לפני ה־7 באוקטובר, ושובץ לעבודה בפרדסי ההדרים. בבוקר אותו יום נכנס יחד עם 16 עובדים נוספים למיגונית. שני רימונים הושלכו פנימה: את הראשון הצליח להשליך החוצה, אך השני התפוצץ. חלק מהעובדים נהרגו, ואילו ג’יושי – שנראה בריא ושלם – נלקח לשבי בעזה.
“יש תיעוד וידאו שלו ברגע החטיפה, וכן בבית חולים בעזה, ימים ספורים לאחר מכן,” סיפר שקד. “מאז – אין כל אות חיים. בפין הוא אחד מ־22 החטופים שמוגדרים חיים, אך שלא התקבל מהם אות חיים רשמי. אנו מאמינים שהוא עדיין חי, וחובתנו לספר את סיפורו.”
פרופ’ שקד סיים ואמר:
“חשוב לי שהסיפור הזה יישמע. כולנו נמשיך לייחל לשובם של החטופים, ובהם גם הסטודנט שלנו בפין ג’יושי, ולחזרת חיילי צה”ל לביתם בשלום.”