אלפי החיילים שנהנו משיעוריו של הרב פרץ איינהורן מדי יום ראשון בבוקר בעיר הבה"דים, נדהמו לגלות את הפקודה החדשה האוסרת על קיום השיעורים במתכונתם הנוכחית | השבוע שלחו 800 חיילים מכתב לרמטכ"ל ובו דרשו להחזיר את השיעור "שהופך אותנו לחיילים ערכיים, ממושמעים ושמחים"
עד לפני כמה שבועות היה מיכאל אחד מאלפי החיילים שעברו מדי יום ראשון, במשך שמונה חודשים, דרך חניון עיר הבה"דים אל בסיסו בדרום. בחניון נחשף מיכאל לשיעורים של הרב פרץ איינהורן המכונים "שמחת יום א'". "כל יום ראשון בחניון של עיר הבה"דים עוברים אלפי חיילים, רובם יושבים ושקועים עם הפלאפונים שלהם שעות על גבי שעות בהמתנה לאוטובוסים שייקחו אותם לבסיס. רוב החיילים עם פנים נפולות, אבל אלה בשיעור הם שמחים. רוצים להתחיל את המצווה של הצבא ברגל ימין בתחילת השבוע".
השיעור של הרב איינהורן מעמותת צל"ש – צבא לשם שמיים, הפך כבר לשם דבר. אלפי חיילים דתיים נהנו משיעורי התורה שהתקיימו במשך שנים מדי יום ראשון בחניון עיר הבה"דים. מיכאל מתאר שהשיעורים של הרב איינהורן היו מכוונים לכל הנושאים שנמצאים בסדר יומו של החייל. "מהרמה המקצועית – להיות הכי טובים במה שאנחנו עושים, גם מבחינת בין אדם לחברו – כמה חשוב לדאוג לזה בצבא. הקשיים בהכשרה הם מאוד גדולים והרב כל הזמן דיבר כמה זה חשוב לדאוג זה לזה".
אלא שבשבועות האחרונים הושבתה השמחה, עקב החלטת ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, האלוף אהרון חליווה, להפסיק את השיעור. כשמיכאל וחבריו פנו למפקדיהם בניסיון להבין את סיבת הביטול, התשובה שקיבלו הייתה שהתקבצות חיילים איננה בטיחותית. "התחושה היא כל כך כואבת של זלזול. מאות חיילים נמצאים שם בריכוזים הרבה יותר גדולים, ואנחנו רק כמה עשרות ואומרים שזה לא בטיחותי?", הוא אומר בתסכול. "המקום מאובטח ויש שם התקבצויות הרבה יותר גדולות. התחושה היא של רדיפה בשיעורי התורה".
מיכאל וחבריו החליטו שהתשובה המוזרה לא מקובלת עליהם, והשבוע פרסמו עצומה שעליה חתמו יותר מ‑800 חיילי צה"ל בצירוף שמם ומספרם האישי. העצומה נשלחה כמכתב לרמטכ"ל גדי איזנקוט, בדרישה להחזיר את השיעור.
כשעלה הרעיון להחתמת עצומה, מיכאל היה בין הראשונים לגלגל אותה הלאה. "מהרגע שזה התחיל זה רץ. החבר'ה רוצים את השיעור וכואב להם שהוא התבטל. 40 אלף חיילים עברו דרך שמחת יום א', חתמו גם כאלה שכבר לא שם, אבל הטעם הטוב עדיין נשאר. לנו אין שעת לימוד יומית כמו בפלוגות החרדיות, לפעמים זו שעת הלימוד היחידה שלנו בשבוע. זה בא על חשבון זמן ריק לחלוטין של המתנה לאוטובוס – וגם את זה לוקחים לנו. איפה הרבנים שמחנכים אותנו לנצל כל רגע?", הוא תוהה.
"הרב מדבר איתנו על ערכים ומוסר, מחזק אותנו להיות חיילים מקצועיים, ממושמעים, ערכיים, מוסריים, מגדילי ראש ומאירי פנים", מתארים החיילים במכתב שנשלח לאיזנקוט. "עבור רבים מאיתנו דבריו של הרב הם כאוויר לנשימה ומהווים את מקור החמצן שלנו לעשייה הצבאית". המכתב מסתיים בבקשה נרגשת מהרמטכ"ל: "המפקד! אנו מבקשים להחזיר את השיעור במתחם ההובלות, השיעור שהופך אותנו לחיילים טובים, לחיילים שאתה רוצה לגדל – לוחמים ערכיים וממושמעים – ושמחים".
הכיבוד מפריע
כפי שסיפרנו כאן ב'בשבע' לפני כחצי שנה, מטרת השיעור של הרב איינהורן הייתה להפיג את התופעה המכונה בצה"ל "שביזות יום א'", שפוקדת רבים מהחיילים בימי ראשון. "הייתי מגיע באופן מסודר על מדים, כחלק משירות מילואים, בתיאום עם הרבנות הצבאית", מספר הרב איינהורן על השתלשלות העניינים מאחורי הקלעים. "אלא שלאחרונה אמרו לי שמישהו התלונן נגד שיעור התורה, ומפריע לו שאני מחלק לחיילים אוכל, כיבוד וספרים. ההוראה שקיבלתי הייתה להמשיך בינתיים את השיעור, אבל בלי הכיבוד וחלוקת הספרונים".
החיילים שהשתתפו באופן קבוע בשיעור לא שתקו על הרעת התנאים, ושלחו קבילות מדוע הפסיקו עם הכיבוד. "למה לקרן לידידות מותר להביא כיבוד בעשרות אלפי שקלים, ולשיעור תורה של יום ראשון אסור?", הם תהו.
אלא שהפסקת חלוקת הכיבוד הייתה רק השלב הראשון. "אחרי שבועיים התברר שיש סגן אלוף שהשיעור הפריע לו כבר הרבה זמן", מספר הרב איינהורן. "הוא פנה לאלוף אהרון חליווה בטענה שמדובר בהדתה, מכיוון שכל שבוע מאות חיילים שומעים שיעור במשך שלוש שעות. במקביל פנתה גם קצינה שמשרתת בעיר הבה"דים שאביה הוא חבר טוב של האלוף, בבקשה לעצור את השיעור".
הבקשה שקיבל חליווה הייתה רק חלק מפעילות רחבה יותר שלו נגד הרבנים בעיר הבה"דים. מתברר כי עוד קודם האלוף הורה למנוע הגעת רבנים לשבתות בצבא, לאחר שאחד הרבנים אמר משהו שלא מצא חן בעיניו. בנוסף לכך ביטל חליווה עד להודעה חדשה את כל שיעורי התורה הקבועים שהתקיימו בעיר הבה"דים.
על הרקע הזה, כשהגיעה אליו הקבילה בנושא שיעורו של הרב איינהורן, הוא נדהם לגלות שעדיין מתקיימים שיעורי תורה במתחם עיר הבה"דים, והורה להפסיק גם את השיעור הזה. אלא שזה כנראה היה כבר צעד אחד יותר מדי בשביל החיילים, שכאמור אספו חתימות ופנו אל הרמטכ"ל. "במילים אחרות, החיילים אומרים: אתה פוגע בנו. לא בתורה. אתה פוגע במוטיבציה שלנו", מסביר לנו אחד החותמים. "חייל שהוא בן תורה לומד לדאוג לחיילים בודדים, או לכאלה עם בעיות ת"ש, לדאוג לנהגי טיוליות ובאופן כללי להיות חייל עם ראש גדול. כל ה‑800 שחתמו הם נציגים של אלפי חיילים שרוצים ללמוד תורה. כל בסיסי הדרום, כל קורסי מ"כים, כל בה"ד 1, תותחנים, מודיעין, חובשים, עוברים שם בכל יום ראשון", הוא ממחיש.
בעקבות הצפת הנושא החל משא ומתן בין הרב הצבאי הראשי, הרב אייל קרים, ובין האלוף להחזרת הפעילות. אלא שמכיוון שהרב קרים נכנס לכל הנושא, השיעור בימי ראשון הפך להיות השלישי בחשיבותו אחרי השבת כלל השיעורים והאפשרות של רבנים להגיע לשבתות. "השיעור זה מה שהדליק את כל העסק, אבל הם פועלים קודם להחזיר את השיעורים הקבועים, אחר כך את השבתות עם הרבנים, והשיעור הכי חשוב שעליו התלוננו החיילים הפך להיות בתחתית סדר העדיפויות", אומר הרב איינהורן בצער.
למרות זאת הרב איינהורן תולה את יהבו ברבנות הצבאית, שתשכיל להחזיר את המצב לקדמותו. "אני סומך על הרב הצבאי הראשי ועל המפקדים ומצפה שכמו שנלחמים על התנאים של החיילים הדתיים, יבינו שמדובר באלפי חיילים מכל היחידות בצה"ל, ויש כאן פגיעה במוטיבציה ובצה"ל. אני מזמין את כולם לבוא להשתתף בשיעור הזה. כולם דיברו על הדתה. איזה הדתה? יושבים בשיעור בעיקר בייני"שים וחיילים דתיים. אני מצפה שייתנו תשובה עניינית, לא רק יגידו שזה לא מעוגן בפקודות. בינתיים, בכל מקום שבו יאפשרו לי, אמשיך להגיע ולדאוג לחייל הדתי, כדי שיהיה חייל טוב, מקצועי וערכי יותר".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "המכתב התקבל בלשכת הרמטכ"ל ותשובה תועבר במישרין לפונה. המענה לחיילים ובכלל זה שיעורי התורה, מתקיים כסדרו ובהתאם לפקודות. המפקדים מאפשרים לחיילים הדתיים לבצע את שירותם הצבאי לצד קיום אורח חיים דתי על פי פקודות הצבא וכמו בשאר יחידות צה"ל. שיעור התורה שהופסק התקיים מחוץ לקריית ההדרכה בחניון ההיסעים ואין כוונה לאפשר העברת שיעורים מכל סוג שהוא במתחם זה".