האם צריך לערב את הילדים בכלכלת המשפחה?
אורית טאוב, יועצת כלכלית בארגון 'פעמונים'
אנו מאמינים כי צריך ונכון לערב ילדים בכלכלת המשפחה. לכל משפחה יש תפיסות עולם הקשורות בכסף. גם כשהדברים אינם נאמרים בקול, המסרים מועברים והילדים לומדים מהי הוצאה חיונית ומהו בזבוז, מי מההורים מקבל את ההחלטות בנושאי כספים ועוד. כשאין עמדה בנושא ו"זורמים" כביכול, גם הכסף זורם. עירוב הילדים בכלכלת המשפחה מעניק שיעור פיננסי להתנהלות כלכלית אחראית לעתיד. הילדים יבינו מהו תקציב, דחיית סיפוקים, תכנון עתידי, סדרי עדיפויות וויתור.
חג החנוכה המתקרב מהווה הזדמנות מצוינת לשיח בנושא, וגם מתן דמי חנוכה מאפשר דיבור פתוח על כסף, מאין הוא מגיע וכיצד מוציאים אותו. כך גם לגבי התקציב: כמה כסף יש לי, מי נתן לי אותו? מה אני קונה בו, וכמה נשאר לי? הכלל העיקרי הוא שדמי הכיס שאנו מעניקים לילדינו הם הדרך שלנו להפוך להורה אפקטיבי שמכין את ילדיו להתמודד בהצלחה עם משימותיהם כמבוגרים מבחינה פיננסית.
עירוב הילדים בכלכלת המשפחה הוא הזדמנות להעצמה ולחינוך ערכי ופיננסי, שבאמצעותו יזכו ילדינו בעתיד להמשיך לברך על הניסים שהיו לאבותינו ולהבטיח להם ולילדיהם נפלאות, תשועות וגם תשׂואות.
צילה אלבז, מנחת הורים ויועצת זוגית ומשפחתית
לשתף ילדים, בעיקר ילדים קטנים, במצב הכלכלי-משפחתי זהו דבר שאינו רצוי ומעיב על מרקם החיים בבית. בייחוד אם המצב הכלכלי אינו שפיר.
שיתוף הילדים במצב הפיננסי יוצר לחץ רגשי שעלול להתפתח למחוזות של חרדה קיומית וחוסר ביטחון. והרי ידוע שלילדים יש דמיון מפותח מאוד, והם נוטים לקחת את המידע שהועבר להם מההורים ולנפח אותו לממדים לא פרופורציונליים. יש לכך השלכות מרחיקות לכת, כגון: אנחנו עניים, לא יהיה לנו מה לאכול בבית, ההורים שלנו לא יוכלו לקנות לנו בגדים וכדומה.
גם המצב החברתי של הילדים יושפע מזה, והם יפתחו חרדה כלפי חבריהם לכיתה שאולי ילעגו להם על כך שהם עניים. דבר זה גורם לחוסר ביטחון של הילדים ולתחושת נחיתות קשה כלפי הסביבה.
לעתים, כאשר ילד מבקש מהוריו לקנות לו משהו, התשובה המיידית היא "אין לנו כסף". הילד בתמימותו ומחמת גילו הצעיר לפעמים אינו יודע לעשות אבחנה אמיתית במידע שקיבל (לְמה יש כסף ולְמה אין?), ומיד הוא מסיק כי הוריו עניים. אם בכל זאת רוצים להעביר לילד ערך מסוים של קנייה מחושבת, ניתן להסביר לו מדוע כרגע לא נחוץ הפריט שהוא רוצה לקנות, וכך מחנכים אותו מה עיקר ומה טפל.