ספר תורה שנשרף
שאלה: מי שראה ספר תורה שנשרף בגל ההצתות, כיצד היה עליו לנהוג?
תשובה: במקרה של ספר תורה שנשרף על ידי הצתה מכוונת, כפי שהתרחש בימים האחרונים, ולא על ידי קצר חשמלי או בטעות, הרואים את השריפה צריכים לבצע קריעה כדין העומד ליד אדם בזמן יציאת נשמה, למרות שלא הייתה מטרה לשרוף דווקא את הספרים אלא הכול כולל ספרי תורה. וראוי לערוך לוויה ולקבור את ספרי התורה.
הרחבה: הגמרא במועד קטן (כו ע"א) אומרת שהרואה ספר תורה שנשרף חייב לקרוע שתי קריעות, אחת על הגוויל ואחת על הכתב, כמו שנאמר: "אחרי שרוף המלך (יהויקים) את המגילה ואת הדברים". ובהמשך שם אמר רב יהודה: "לא אמרו אלא כשנקרע בזרוע וכמעשה שהיה", כלומר כפי שהיה במעשה של המלך יהויקים, שקרע את מגילת איכה עם האזכרות שבה, שנאמר "ויקרעה בתער הסופר". ומכך שכתוב שם כי כל השרים היושבים עמו "לא פחדו ולא קרעו את בגדיהם", לומדים שהיו צריכים לקרוע.
מובא בחידושי הר"ן שם: לא אמרו שחייבים לקרוע אלא כשקורע ושורף בזרוע וביד רמה להכעיס את הקדוש ברוך הוא, וכמעשה שהיה אצל יהויקים, שנתכוון לבזות את המגילה ולהכעיס. אבל אם נפלה דליקה באונס, ונשרפו ספרי תורה ותפילין, או שחטף עוף את התפילין ובלע אותן, אין חייבים בקריעה כלל. ומבואר בגמרא שם שאין הכוונה דווקא למקרה שהספר נשרף באש, אלא כל כליון במשמע, כגון קריעה או מחיקה להכעיס. וכן כתב הט"ז (סוף סימן שמ).
וכן כתב הש"ך, והוסיף שאין הבדל בזה בין אם נקרע בידי ישראל או עכו"ם, הכול תלוי בשאלה אם רואה חילול השם בזרוע. אבל על שמיעה וידיעה בלא ראייה אין צריך לקרוע, כדין העומד בשעת יציאת נשמה שדימוהו לספר תורה שנשרף. ונראה שאין הכוונה רק לשמיעה בלא ראייה, אלא שאפילו בא לאחר מעשה ורואה במו עיניו ספר תורה קרוע או שרוף, הדין כן, מכיוון שאינו רואה בעת הקריעה או השריפה, כדין העומד ביציאת נשמה.
ממידת חסידות היה ראוי אף להתענות במקרה כזה; בשונה ממקרה שחלילה נפל ספר תורה מידו, שהמנהג להתענות במקרה זה אינו מוזכר בש"ס ובפוסקים, הרי שעל ספר תורה שנשרף במזיד הדין מוזכר בש"ס לעיל. וכן כתב ביביע אומר חלק י, על השחתת ספרי התורה במערת המכפלה בשנת תשל"ז.
הרב יצחק בן יוסף, רבנות רמת גן
בישול תבלינים בשבת
שאלה: האם מותר לשים פלפל שחור טחון על ביצה חמה בשבת?
תשובה: אין לשים תבלין פלפל שחור על ביצה חמה בשבת, אלא יש להמתין עד שתצטנן אל מתחת לחום שהיד סולדת בו.
יש להדגיש שאף על פי שהביצה יצאה מן הסיר ומונחת בתוך כלי שני, עדיין הדבר אסור משתי סיבות:
- יש לחוש שהפלפל הטחון נחשב לאחד מקלי הבישול, ומתבשל אף בכלי שני.
- מכיוון שהביצה היא דבר גוש שאוצר בתוכו את החום, חוששים שהיא מבשלת אף בכלי שני.
הרב עודד מילר, כולל הלכה בית אל