שבעה באוקטובר הוא תוצאה של תהליך מתגלגל של תגובה שגויה לחוויית מלחמת יום הכיפורים. כתוצאה ממלחמת יום הכיפורים נחלק הציבור היהודי בישראל לשני מחנות. המחנה האחד, בנו בכורו הוא תנועת שלום עכשיו, שהופיעה בציבור בשנת 1977. מחנה זה יצא ממלחמת יום הכיפורים בחוויית ייאוש ואיבד את הנכונות להיאבק למען מימוש החזון והקיום הציוניים. מחנה זה גם הגיע למסקנה שכדי למנוע אירועי "פוגרומים" נוספים נוסח מלחמת יום הכיפורים, צריך להתנתק מן הזהות היהודית ולהפוך את ישראל למדינה "נורמלית" שאינה יהודית בהגדרה (ראה ספרו של א"ב יהושע 'בזכות הנורמליות', 1984). כאן החל תהליך שהלך והתגבר, עד שהגיע לשיאו באירוע כל נדרי של כיכר דיזנגוף 2023. בייאושו, מחנה זה, שעדיין רואה את עצמו כ"אליטה", הוביל אותנו לאירועי שבעה באוקטובר. בתהליך היו כמה נקודות שפל עיקריות, שמסמנות את ההתדרדרות הבלתי נמנעת.
נקודת השפל הראשונה של המדיניות כתוצאה ממלחמת יום הכיפורים הייתה הסכם קמפ דיוויד, שהוא אם כל חטאת. כאן נוצר התקדים הרגרסיבי של הרס יישובים יהודיים והחזרת כל מילימטר של אדמה לאויב מובס (אני לא מתעלם מהעובדה שאת השבר הזה הביאה ממשלה שהייתה אמורה להיות חלק מן המחנה הלא מיואש).
נקודת השפל השנייה של המחנה המיואש הייתה התגובה למלחמת לבנון הראשונה, שבעקבותיה ננטשה תפיסת הביטחון של ישראל ונולדה אסטרטגיית ההכלה.
נקודת השפל השלישית הייתה 'הסכם' אוסלו שמהותו היא נאו־גלותיות, קרי חידוש התפיסה שהיהודי יהיה תלוי בגוי להבטחת קיומו הלא ריבוני. נאו־גלותיות אינה המשך של הגלותיות של המאה ה־19, אלא גלותיות חדשה של יהודי ריבוני שאינו רוצה את הריבונות וכמה לחזור לגטו מסוג חדש, על חוף הים התיכון, שבו יחיה בלי אחריות לביטחונו ולריבונותו ויהיה תלוי בחסדי הגויים. זו גלותיות רוחנית וחברתית מרצון ולא מאונס, בניגוד לגורל אבותינו במשך אלפיים שנות גלות אדום. חלק חשוב משפל זה היה הניסיון הנואל ל"ישראליזציה" של המדינה (ציטוט מפי רון פונדק), קרי ביטול הזהות היהודית של המדינה. הביטוי המעשי המיידי לנאו־גלותיות היה פירוק צבא היבשה מנכסיו, סירוס הצבא על ידי משפטנים הפוזלים לאנטישמיים בהאג, ומיקור חוץ של אמצעי לחימה מהאמריקנים שחיים מחוץ לגטו.
נקודת השפל הרביעית הייתה ההתנתקות, שלא הייתה אלא ניסיון חוזר (לאחר כישלון אוסלו) לחסל את כוחו הפוליטי של הציבור שיצא ממלחמת יום הכיפורים בהתנגדות לתהליך המתגלגל. זה היה ניסיון לשבירת הכוח של ממשיכי הציונות שהקימו את מפעל ההתיישבות, ניסיון שנכשל ברוך השם.
נקודת השפל החמישית הייתה תפירת התיקים הסיטונית, כחלק ממערכה לחיסול המחנה הממשיך את השליחות של היציאה מן הגטו. פעולה זו כללה צעדים רבים לפגיעה בוטה בממלכתיות הישראלית שנמשכת עד היום.
נקודת השפל השישית הייתה חילול המעמד היהודי המשותף ביותר לכל היהודים שעדיין לא התנתקו סופית מזהותם: מעמד כל נדרי בכיכר דיזנגוף תשפ"ד.
כל אלו הן נקודות ציון בולטות בתהליך אחד שניצניו הופיעו מיד אחרי מלחמת יום הכיפורים, ששברה את הרעיון של היהודי החדש, זה שהיה אמור להיות היהודי שיממש את הציונות המעשית המתנתקת ממקורותיה החיצוניים לטבע. התוצאה הבלתי נמנעת של תהליך זה הייתה החידלון של המערכות הישראליות שזוהה על ידי סינוואר, שהסיק שאפשר לתקוף מיד בלי צורך בתיאום עם השותפים.
לכן חשבון הנפש הפרטי של כל אחד ואחד בישראל של 2025 צריך לענות על השאלה אם היה מספיק ערני לנוכח הסדרה העולה של הכשלים, שכולם היו נורות אזהרה מהבהבות באור יקרות. כיצד קרה שרבים צלצלו בפעמונים לעורר את הציבור הנוהה אחרי נביאי השקר הנאו־גלותיים, ולא התעוררנו עד לשעה 6:29 ביום שמחת תורה תשפ"ד?
משה רבנו לימד אותנו שעלינו לבחור בחיים, לא כדי השתמש במושגים שאולים מעולם הביולוגיה. לעם ישראל ולמדינה היהודית תכונות של גוף דמוי אורגניזם חי. אחת התכונות הבולטות של כל אורגניזם חי, ששומר על ה־DNA שלו, היא ערנות מתמדת, נכונות מתמדת להדוף כל סכנה, והכנות הכרוכות בעלויות גבוהות מאוד להתכוננות לקטסטרופות נדירות ביותר. בזה כשלנו. ואולם תכונה חשובה נוספת של אורגניזם ביולוגי ששומר על הטקסט המכונן שלו, הכתוב בחומר שנקרא DNA, היא יכולת ההתחדשות המלאה גם לאחר קטסטרופה. כאן אנחנו עומדים היום. לאחר שנחליף את שאריות מחנה הייאוש של בוגרי מלחמת יום הכיפורים, שממלאים את רחוב קפלן בדבקות של ייאוש, תתחדש כאן מדינה יהודית, ריבונית, עוצמתית, שתכה מראש כל מי שירים ראש נגדה ולא תחכה למכה ראשונה מאת האויב.
משה רבנו גם עודד אותנו באומרו שגם אם תקרה קטסטרופה, תהיה התחדשות ונחדש ימינו בדומה למה שהיינו לפני הקטסטרופה (לא שנחזור לימי קדם). המחנה שיצא ממלחמת יום הכיפורים מעודד להמשך המפעל הציוני בעוצמתו, בצבאו ובהתיישבותו יוביל את ההתחדשות. "עם ישראל חי" – זו אינה סיסמה אלא עובדה ממשית.
הכותב הוא חבר בהנהלת חוג הפרופסורים לחוסן לאומי ועמד בראשו בעבר
***