בהרצה  בהרצה 

ל"ג לרש

הבן שלי רצה לדעת למה מדליקים מדורות בלג בעומר, איכשהו בסוף הגענו לדריווש

יאיר יעקבי. צילום עופר עמרם

– אבא?

– כן, ילד.

– למה עושים מדורות בל"ג בעומר?

– מה זאת אומרת? עושים כי עושים. זו המסורת שלנו ואתה לא תשבור אותה.

– בסדר, אבל למה עושים?

– נו נו, תכף תשאל למה אוכלים ביצה בליל הסדר.

– למה באמת אוכלים ביצה בליל הסדר?

– עזוב, בוא נתמקד במדורות.

– יופי, אז למה עושים מדורות בל"ג בעומר?

– שאלה מצחיקה. בגלל בר יוחאי כמובן.

– מה בר יוחאי?

– רבי שמעון בר יוחאי, מכיר?

– כן.

– אז מדורות. שכוייח.

– אני מרגיש שחסר פה שלב.

– זאת הבעיה בדור שלכם, תמיד רוצים לדעת הכול. לא משאירים מקום לקדוש ברוך הוא ולביצה מלוחה בליל הסדר.

– אבא?

– מה?

– יכול להיות שאתה לא יודע למה עושים מדורות בל"ג בעומר?

– הגזמת. ברור שאני יודע. אבא שלי היה רב.

– ומה הוא אמר על המדורות בל"ג בעומר?

– שזה ביטול תורה, אנאערף.

– טוב, אני אשאל את אמא.

– לא לא! בוא אני אסביר לך.

– נו.

– אתה יודע שבתקופת בר כוכבא היו לומדים תורה בסתר כי דריווש אסר על לימוד תורה, ברית מילה ותנועת נוער מעורבת לכתחילה. אז מה היו עושים? היו מדליקים מדורות ולומדים תורה, ואז כשהיו באים החיילים הבבלים מהר היו מסתירים את הספרים ומשחקים באש, ככה שהחיילים לא יחשדו.

– וואו.

– יפה, הא?

– אני אשאל את אמא.

– לא, למה אמא?

– כי אתה לא מוכן להגיד שאתה לא יודע!

– כי אני יודע!

– נו, אז למה עושים מדורות בל"ג בעומר?

– פשוט מאוד, כדי להרוס את שכבת האוזון ולהוכיח שאנחנו מאמינים בקדוש ברוך הוא ולא בכל מיני תאוריות מופרכות על התחממות גלובלית.

– מה זה שכבת האוזון?

– אמרתי שאבא שלי היה רב, לא ביולוג.

– אני אשאל את אמא.

– גם היא לא תדע מה זה אוזון, היא מאוד חלשה במדעים.

– על המדורות אני אשאל אותה!

– אל תשאל, אני אגיד לך!

– אז תגיד כבר ובלי המצאות.

– אוקי אוקי. אז רבי שמעון בר יוחאי, מכיר?

– כן, מכיר. הוא למד תורה במערה עם הבן שלו 13 שנה.

– יפה מאוד. אז רבי שמעון בר יוחאי הזה…

– נו?

– הגימטרייה של השם שלו היא "מדורה".

– לא חושב שזה נכון.

– לא בדקת.

– ברבי שמעון בר יוחאי יש פעמיים רי"ש ובמדורה יש רק אחת.

– יש לומר "מדוררה". פשוט שני הרי"שים התחברו בגלל התלכדות עיצורים.

– מה זה התלכדות עיצורים?

– עזוב, אני אביא לך הסבר אחר וזהו.

– נו.

– אז ככה. ל"ג בעומר זה מאוד סמוך לפסח שני. פסח שני אתה יודע מה זה?

– כן, זה מי שלא חגג פסח בזמן, חוגג באייר.

– יפה, אז מי שחוגג את פסח שני הוא גם עושה שרפת חמץ באייר.

– אוקיי.

– אז נהגו לחבר את המדורה של שרפת החמץ המאוחרת יחד עם המדורות של ל"ג בעומר כדי לחסוך באש ולא לגמור על שכבת האוזון בבת אחת, בסוף הרי יש לנו רק כדור ארץ אחד.

– חשבתי שלא אכפת לנו מהאוזון.

– זה אליבא דההסבר הקודם. לפי ההסבר הנוכחי אנחנו דווקא מאוד לחוצים על שכבת האוזון. לעובדה ולשומרה כתוב בבראשית, זה דאורייתא.

– יפה מאוד.

– תודה.

– אבל אני די בטוח שבפסח שני מותר לאכול חמץ.

– אה. מותר כמובן, ידעתי את זה.

– אז מה?

– דריווש גזר שאסור לאכול חמץ בפסח שני שמא יבוא לידי אכילת חמץ בפסח ראשון.

– פשששש, נשמע דוס דריווש.

– כן, לא סתם הוא התנגד לתנועת נוער מעורבת.

– אתה יודע מה אני חושב, אבא?

– שדריווש הזה היה דמות יותר מורכבת ממה שמפרגנים לו?

– לא, אני חושב שאתה מתבייש להגיד שאתה לא יודע למה עושים מדורות בל"ג בעומר כי אתה מעולם לא חשבת לשאול את זה בעצמך. אז אתה מובך פעמיים. פעם אחת על זה שאתה לא יודע, ופעם אחת על זה שלא שאלת בעצמך.

– כל הכבוד!

– מה?

– עברת את המבחן. עכשיו אתה מבין את החשיבות של לשאול שאלות בל"ג בעומר!

– לשאול שאלות זה בליל הסדר.

– לכל הרוחות.

– הלכתי לאמא.

– תמסור ד"ש. אגב, ביצה בליל הסדר זה זכר לקורבן חגיגה.

– ואללה.

– מה ששמעת.

– בדקת בצ'אט ג'יפיטי?

– כן.

לתגובות:  jacobi.y@gmail.com

כותרות

הירשמו לקבלת דיוור

דיווח על טעות בכתבה:
ל"ג לרש